Saturday 26 October 2013

Nasihat

Aku tak faham manusia zaman sekarang ni . Bila tak ditanya kata sesatlah apalah . Aku tahulah dunia dah maju , semua pakai GPS . Kau ingat kalau kau tanya GPS tu dia akan jawab balik ke . Nak diikutkan hati aku , nak je aku tolak kau kat Bukit Golf Resort tu . Biar kau guling-guling sampai bawah . Kalau kau dah tak bernafas , aku biarkan je . Nanti kalau polis mintak saksi , aku sendiri hadir beri keterangan . Senang je aku jawab "Dia excited semalam sebab tu dia main guling-guling kat sini . Malang tak berbau dia dah tak bernafas pulak . Ingat nak ajak dia guling-guling lagi" Senangkan . Tu je cara paling mudah . Bukan apa , tapi memang panas bila ada orang cam ni .

Panas tu lain cerita , yang tak faham sekarang kenapa bila sebut panas je orang kata BANYAK DOSA . Lagilah tak faham . Teknologi mana yang dorang guna ni sampai tahu dosa kita banyak or sikit . Bukan nak kutuk or apa , just pelik . Adakah orang yang tinggal di Kutub semua tak de dosa . Hah , soalan maut aku bagi kat kau . Tahu pun diam , dah tu kau jangan pandai-pandai nak buat #FAKTA bila seseorang tu panas maknanya dia banyak dosa . Mudahkan .

Lagi satu , kenapa aku dilahirkan di Malaysia . Soalan itu yang selalu bermain di minda aku . Sebabnya aku pelik , guna slogan 1 Malaysia but rakyatnya macam .... Susah nak cakap . Macam mana orang nak hormat kau kalau kau tak hormat orang lain . Kita semua ada agama masing-masing right . So go on lah with your own religion . Jangan nak kutuk-kutuk bagai . Aku sabar je selama ni . Jangan sampai aku bukak mulut memang malu kau . Tak apa , selagi boleh sabar aku sabar .

Adab ketika bercakap tu , Oh god , teruknya . Kalau boleh semua dia nak carut . Girls and Boys sama je . Tak ada yang beza .  Persoalannya < Apa yang mereka dapat kalau mencarut ni . Maybe kalau dia carut tu dia dapat A+ dalam karangan Bahasa Melayu kot . Tak apalah kalau dia berfikiran kolot macam tu . Tak paksa .

Yang aku nak tegur disini , janganlah libatkan pemakaian tudung dengan tingkah laku seseorang . Remaja-remaja sekarang gemar libatkan tudung dengan tingkah laku . Adakah begitu murah gadis yang anda lihat sekarang . Aku yang agama lain ni malu dengan kau . So , please jangan buat lagi k . Aku bukan apa , asal aku tengok je remaja-remaja update status pasal tingkah laku mesti ada perkataan TUDUNG . Hmm , sedih aku tengok manusia zaman sekarang .

Yang paling aku tegaskan disini , bercinta tu  janganlah keterlaluan sangat . Tak malu ke kau update akaun sosial kau dengan gambar kau berpeluk , bercium bagai .  Aku yang tengok gambar tu rasa menyampah . Ni nak tanya , kau ni dah sah ke jadi muhrim dia . Lagi satu soalan maut aku bagi . Hah , tau kau mengigil nak menjawab . So , jagalah batas pergaulan anda . Senangkan .

#Note : Walaupun kita berlainan , kita tetap manusia , tetap kembali tempat asal kita . Nasihat ni untuk semua remaja-remaja diluar sana . Gunalah sebagai panduan dan jagalah tingkah laku anda . :D

No comments:

Post a Comment